Hra 2030 pomáhá zvýšit povědomí o udržitelném rozvoji a zahraniční rozvojové spolupráci
28. května 2021 Aktuality

Hra 2030 pomáhá zvýšit povědomí o udržitelném rozvoji a zahraniční rozvojové spolupráci

K příležitosti oslav Světového dne her nám poskytla rozhovor Šárka Zápotocká, manažerka projektu Labyrint 2030, pod kterým vznikla i nová karetní Hra 2030, jež se zaměřuje na cíle udržitelného rozvoje a zahraniční rozvojovou spolupráci České republiky.

Karetní Hra 2030, která byla vytvořená v rámci projektu Labyrint 2030 a představena v dubnu 2021, představuje zábavnou možnost, jak si rozšířit povědomí a získat nové znalosti o Cílech udržitelného rozvoje a zahraniční rozvojové spolupráci. O tom, jak hra vznikla, jaké je její poselství či jaké jsou s hrou plány do budoucna, nám víc prozradí programová manažerka globálního rozvojového vzdělávání Šárka Zápotocká.  

Za jakým účelem hra vznikla?

Na základě několikaletých zkušeností našeho týmu, kdy pracujeme s tématy udržitelného rozvoje, zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci, jsme došli k závěru, že by bylo dobré vytvořit hru, která tyto témata lidem nenásilně přiblíží. Rozhodli jsme se využít formu gamifikace, tedy jednodušeji řešeno vzdělávání skrze hraní. To nám dává zajímavou možnost lidem přiblížit tato témata. Gamifikace je obecně oblíbený nástroj, přes který se lidé mohou vzdělávat a učit se nenásilnou cestou novým věcem.

Šárka Zápotocká přibližuje karetní Hru 2030

K čemu má hra sloužit a jaké s ní máte plány do budoucna?

Jak jsem uvedla, samotná hra slouží k osvětě veřejnosti o našich tématech. Proto také chceme, aby hra zasáhla co nejširší skupinu lidí. Na vzniku hry se podílely profesionálky Lucie Pozníková a Andrea Kosařová, které pracují v odvětví herního designu. Pro hru vytvořily specifické autorské ilustrace, díky nimž při prvním pohledu na hru nelze poznat, že se jedná o hru zabývající se cíli udržitelného rozvoje a zároveň je její herní mechanismus originální.

Nyní je ke hře vytvořený návod, který vysvětluje základní pojmy používané ve hře a zároveň představuje zmíněná témata. Pokud hra bude mít v budoucnu úspěch, tak bychom chtěli vytvořit metodiku pro školy i mimoškolní zájmové kroužky a skupiny. Současná verze hry je opravdu hodně základní, co se pojmů týká a má v lidech otevřít zájem, ale při jejím plánování jsme mysleli na různé doprovodné aktivity pro jednotlivé fáze hry, proto věříme, že otevře ještě mnoho zajímavých pohledů.

Jaké jsou první ohlasy na hru?

Zatím hru testovali lidé z herního prostředí a naši blízcí kolegové, či naši kamarádi, kteří s tématem nemají žádnou zkušenost. Zatím máme pozitivní ohlasy, co se týká jak samotné kombinatoriky, tedy propojování mechanismů ve hře, tak zároveň ohlasy týkající se jejího obsahu. Hra byla navržena jako karetní hra, kterou si lidé mohou zahrát s přáteli i třeba ve vlaku či v parku. Její základní mechanika není vůbec složitá, jak se však bude hra a její samotná doba hraní vyvíjet, bude na jednotlivých hráčích. On-line verze hry je koncipovaná tak, aby si ji každý mohl doma vytisknout, vystřihnout a začít hrát. Sama velmi doporučuji přečíst si návod na tisk, protože i na tuto fázi byl ve vývoji kladen velký důraz. Nechci už radši ani počítat, kolik maket se vyrobilo. A pokud si hráči hru špatně vytisknou, může to ovlivnit prožitek ze hry. 

O cílech udržitelného rozvoje se v Česku ví, ale jen povrchně

Jaké je dle vás v České republice povědomí o Cílech udržitelného rozvoje a zahraniční rozvojové spolupráci?

O tématu se něco ví, ale spíše povrchně a je potřeba na něm stále pracovat. I dle výzkumu veřejného mínění, které jsme v rámci projektu vytvářeli, vyšlo jasně najevo, že lidé znají například ikony cílů udržitelného rozvoje, avšak nevidí už do hloubky a nechápou jejich propojenost. V případě zahraniční rozvojové spolupráce je velký problém, že lidé nerozumí tomu, co to „rozvojovka“ je. Velmi často si pod tímto pojmem představí adopci na dálku či humanitární sbírky na oběti zasažené válkou či živelnou katastrofou. Málokdy se však ví, že se jedná o velmi profesionální program či partnerství, prostřednictvím kterého dochází právě k rozvoji daných krajin. Tato znalost se netýká pouze starších ročníků, ale i studentů středních a vysokých škol. Podle mého je proto potřeba většího důrazu na globální rozvojové vzdělávání a jeho zapojení do rámcového vzdělávacího programu.

Mohlo by používání vaší hry a i jiných podobných herních metod pomoci ke zvýšení povědomí o těchto tématech?

My doufáme, že ano a přesně proto jsme hru i vytvářeli. Jak jsem již uvedla, metoda gamifikace je ověřenou metodou, která je lidem blízká. Pokud je jakákoliv hra s účelem vzdělávání dobře, nenuceně, nenásilně nastavená, tak to má prokazatelně pozitivní výsledky. Tato karetní hra je pro nás nyní jedním střípkem, který doplní například i velká outdoorová hra, která se právě vyrábí a věříme, že se s ní v létě potkáme někde v parku, na festivalu či jiných kulturních akcích.

Zaujala vás Hra 2030? Stáhněte si ji na tomto odkazu a zkuste si ji zahrát sami.