Charita Česká republika a Sawa: umění naslouchat během konfliktu v Gaze
2. prosince 2025 Aktuality

Charita Česká republika a Sawa: umění naslouchat během konfliktu v Gaze

Příměří v Pásmu Gazy bylo uzavřeno již před téměř dvěma měsíci. Zdejší atmosféru a situaci místních lidí po měsících obléhání, bombardování, hladovění a izolace za poklidnou rozhodně považovat nelze. Charita Česká republika proto i nadále pokračuje ve své pomoci a soustředí se nyní především na zdravotní, psychologickou a sociální pomoc, například ve spolupráci s palestinskou organizací Sawa, jež provozuje nonstop linku 164 pro krizovou intervenci.

Přestože organizace Sawa sídlí na Západním břehu Jordánu, dokáže díky moderním komunikačním technologiím poskytovat své služby i lidem v Pásmu Gazy, kde je přístup k psychologické podpoře velmi omezený. Aby byla pomoc co nejúčinnější, podporuje Charita Česká republika Sawu i v oblasti vzdělávání zaměstnanců. V nedávné době, měli možnost zaměstnanci Sawy využít školení - od základů krizové intervence přes strukturu krizového rozhovoru či práci s emocemi klienta až po specifika chatového kontaktu.

Předmětem školení byla i konkrétní témata týkající se zdraví v ohrožení, jako například sebevražedné myšlenky, sebepoškozování, domácí násilí, práce se ztrátou a truchlením či psychohygiena pracovníků. Cílem je posílit kapacity místních odborníků, aby mohli poskytovat kvalitní psychologickou podporu lidem zasaženým konfliktem.

Lidé za sluchátky: příběhy z centra krizové intervence 

Když vstoupíte do sídla organizace Sawa, jako první vás přivítá ordinace dr. Tamera, který dokáže propojovat lékařskou konzultaci s první psychologickou pomocí. Jeho práce zahrnuje poradenství volajícím, například jak zmírnit fyzické obtíže, jak pečovat o zdraví v náročných podmínkách či jak najít dostupné náhrady léčiv, když lidé hladoví a nemají ani základní prostředky.

Dr. Tamal dokáže propojovat lékařskou konzultaci s první psychologickou pomocí Foto: Dr. Tamal dokáže propojovat lékařskou konzultaci s první psychologickou pomocí

Oslovují mě hodnoty, které si Sawa klade za cíl: chránit palestinské ženy a děti. Považuji to za mimořádně důležité,

dodává na vysvětlenou dr. Tamer s tím, že práce pro organizaci Sawa mu umožňuje být co nejblíže lidem v terénu a v jejich každodenní realitě.

Také jedna z operátorek linky pro duševní zdraví a psychosociální podporu, Lama, považuje svoji práci pro Sawu za velice přínosnou. Když lidé volají a ptají se, kde získat materiální pomoc, předá jim ověřená telefonní čísla a registrační odkazy, aby se mohli ihned přihlásit.

Jednou mi někdo zavolal a zeptal se: ‚Jste UNICEF?‘ Odpověděla jsem, že nikoli, a on se chystal zavěsit, ale stihla jsem ho zastavit a nabídnout mu pomoc. Následně jsem mu předala informace, které potřeboval, aby kontaktoval nejen UNICEF, ale také aby se zaregistroval k další materiální pomoci,

vypráví Lama. Spolu s dalšími kolegy z týmu přijímají hovory pod dohledem supervizora ve skromné, ale zvukotěsné místnosti s osmi boxy.

Lama je poradkyní pro duševní zdraví a psychosociální podporu v organizaci Sawa
Foto: Lama je poradkyní pro duševní zdraví a psychosociální podporu v organizaci Sawa

Směny operátorů linky trvají pět hodin a někdy jsou pořádně rušné. Intenzita zvonění telefonů se odvíjí podle aktuální situace v Gaze i podle toho, jestli mají volající k dispozici signál, elektřinu nebo vůbec prostor a bezpečný okamžik k zavolání. Existuje zde zvláštní paradox: když je ticho, tým znervózní – možná byl zasažen signál, možná jsou lidé znovu na útěku. Když se ale aparáty rozezvučí, přichází úleva.

„Znamená to, že jsou lidé naživu, že se nám dovolali a pravděpodobně nebyli znovu vysídleni. Můžeme ověřit, jak na tom jsou, a skutečně jim pomoci,“ vysvětluje Lama.

Operátoři popisují, že mezi nejtěžší telefonáty patří případy domácího násilí, hovory s lidmi uvažujícími o sebevraždě i zoufalé prosby rodičů, kteří nemají čím nasytit děti.

Amal, další z poradkyň pro duševní zdraví a psychosociální podporu v organizaci Sawa, říká, že nejtíživější jsou pro ni hovory, v nichž lidé po měsících násilí v Pásmu Gazy otevřeně mluví o tom, že už nemají sílu ani naději.

„Slyšet to bolí, a smysluplně na to reagovat nebývá snadné,“ dodává. Pomáhá jí vědomí, že podporu potřebují všichni – i odborníci na duševní zdraví v Gaze, kteří přes své dovednosti prožívají stejnou bolest jako ostatní civilisté. A také to, že nic na tomto světě netrvá věčně, ani bolest ne, a že se jejich okolnosti mohou kdykoli změnit. „Válek tu bylo už před touto – a žádná z nich netrvala věčně,“ myslí si Amal. „A ani tahle nebude výjimkou.“

Amal na telefonu s klienty z Gazy
Foto: Amal na telefonu s klienty z Gazy

Podpořme společně provoz krizové linky  

Aby mohl dr. Tamer lidem dále radit a zasvěceně odpovídat na jejich dotazy týkající se zdraví, aby mohla Lama volající cíleně směřovat na ověřené kontakty a aby Amal mohla říct „Jsem tady s vámi“ dalšímu člověku na druhém konci aparátu, potřebujeme vaši podporu.

Sbírka na pomoc lidem v Gaze pokračuje. Každý dar – malý i velký – pomáhá udržet odbornou psychosociální pomoc a provoz krizové linky 164.

Charita Česká republika podporovala také kliniku Charity Jeruzalém, která přímo v Gaze nabízela základní zdravotní péči, systematickou psychosociální pomoc a krizovou intervenci.

Klinika Charity Jeruzalém byla v Gaze podporována Charitou Česká republika
Foto: Klinika Charity Jeruzalém byla v Gaze podporována Charitou Česká republika

Humanitární krize v Gaze přetrvává i po uzavření příměří. Proto i nadále situaci monitorujeme a nabízíme naši pomoc.

Děkujeme, že s námi pomáháte

Každý měsíc pro vás vybíráme to nejdůležitější!


Newsletter


Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a zůstaňte v obraze!