I učitelé se stále učí aneb příběh jedné školy v Jižním Súdánu
4. února 2014 Aktuality

I učitelé se stále učí aneb příběh jedné školy v Jižním Súdánu

Zástupkyně Charity ČR v Jižním Súdánu, Lenka Huberová, před časem navštívila střední školu ve městě Narus v okrese Kapoeta East ve státu Východní Equatoria. Zjišťovala, jak zdejším učitelům pomohla vzdělávací školení, která pořádá Charita ČR ve spolupráci s Charitou Torit.

Charita ČR ve spolupráci s Charitou Torit se ve státě Východní Equatorie snaží společným projektem posílit školní systém a přispět k podpoře vzdělanosti, která je stále slabou stránkou ve všech osmi okresech státu Východní Equatoria.

Claire Noelle, představitelka PTA ve své kanceláři  „Naše škola byla původně zřízená jako dívčí, ale jelikož v okolí není žádná další střední škola, nakonec jsme ustoupili a škola je již čtvrtým rokem smíšená. Máme zde 76 studentek a 69 studentů rozdělených do čtyř tříd podle úrovně P1 až P4,“ představuje školu zástupkyně Asociace rodičů a učitelů (Parents Teachers Association – PTA), Claire Noelle. Claire zajišťuje administrativní chod školy a zároveň působí jako spojovací článek mezi školou a rodiči studentů.

„Střední škola je na čtyři roky a jen zlomek studentů pokračuje rovnou po ukončení se studiem na vysoké škole, která je pouze v hlavním městě Jubě,“ pokračuje Claire v popisu místního školství. „Důvodem je nedostatek financí. Na studium na univerzitě musí mladí lidé šetřit i několik let, jen výjimečně se najde někdo, kdo by je ve studiu podporoval. Ale i takové případy se stávají, pokud je student nebo studentka opravdu velmi nadaný/á, v některých případech je v univerzitním studiu podporován/a učitelem nebo duchovním Otcem z farnosti, kde se škola nachází.“

Studenti ve škole ve městě NarusStudenti v jedné třídě jsou různě staří, někteří dokonce ve věku kolem třiceti a mají své vlastní rodiny.  Důvodem je, že dříve neměli finance na studium nebo byli doma příliš zaměstnaní péčí o domácnost nebo prací na poli. Proto je i jedním z úkolů PTA organizovat pravidelné čtvrtletní schůzky s rodiči, během kterých se rodiče dozvídají o výsledcích svých dětí, problémech v kázni a školních poplatcích.

Roční poplatek na církevní škole je okolo 650 jihosúdánských liber (v přepočtu asi 4 000 Kč). Škola v Narusu patří co do kvality výuky k nejlepším ve státě Východní Equatoria a k druhé nejlepší v celém Jižním Súdánu. Protože většina studentek přichází z odlehlých oblastí, zahrnuje roční poplatek i ubytování v areálu školy. Na studentky dohlíží vychovatelka a dívky mají také přesně určené, do kdy se musí do areálu vrátit. „Musejí se vrátit do půl šesté večer. Přestože na ně dohlížíme, i letos se vyskytly dva případy, kdy dívky musely kvůli těhotenství výuku přerušit. Asi budeme muset zakázat prázdniny a nepouštět dívky domů,“ směje se Claire.

„Jelikož dívky tráví hodně času společně nejen ve škole, ale také na ubytovně a jsou dost temperamentní, dochází často k hádkám a potyčkám,“ vysvětluje Claire, co jsou největší kázeňské problémy mezi dívkami. „Zrovna dnes ráno jsem měla dlouhou diskuzi s dvěma dívkami, které byly poškrábané na obličeji a plné modřin. Je mi jasné, že se popraly, ale samy mi to nikdy nepřiznají, aby neměly problém. Radši si vymýšlejí, že spadly nebo se poškrábaly o keř.“

A kde Claire Noelle vidí nedostatky v chodu školy? „Stále se potýkáme s nedostatkem učitelů, školních pomůcek a opožděnými platy pro zaměstnance. Ve škole učí jedenáct učitelů, dále zde působí dva představitelé PTA a jako pomocný materiál pracují jeden hlídač a čtyři kuchařky,“ provádí výčet školního personálu.

Na školení soustředěného na zvyšování kvality výuky a správy škol, které se konalo ve dnech 31. října až 3. listopadu 2013 v rámci vzdělávacího projektu Charity ČR a Charity Torit, se pracovníci školy měli možnost seznámit se správným vedením výuky tak, aby udrželi pozornost studentů a zároveň je co nejvíce naučili.  Jedním z praktických výsledků školení je mj. ustanovení a proškolení Managementu základních a středních škol (School Management Commitee –SMC), který zajišťuje administrativní vedení školy. „Management bude dohlížet, zda škola naplňuje osnovy dle požadavků Ministerstva školství. Působení a ustanovení Managementu velmi pomůže chodu školy.  „Konečně budeme mít někoho, kdo bude mít pravomoc hledat nové partnery a fondy, které umožní financovat a uskutečnit naše aktivity,“ hodnotí novou školní aktivitu Claire.

Učitelka Ann GraceAnn Grace Timat, učitelka ekonomiky, původem z Ugandy, pracuje ve škole devět měsíců. „Školení mi osvěžilo znalosti jak organizovat hodinu pro studenty a poskytl nové informace o tom, jak s nimi správně hovořit, jak jim výuku co nejvíc přiblížit a usnadnit pochopit danou problematiku,“ popisuje své dojmy ze školení. Ann hodnotí, zda a jak se škola za dobu jejího dosavadního působení změnila: „Největší pokrok je možné vidět v kázni studentů. Pamatuji si velmi dobře, že na začátku školního roku, tedy v únoru 2013 jsem měla velký problém některé studenty a studentky ukáznit, ale teď se umějí více soustředit na probíhající výuku a jediné vyrušení je, když mi pokládají dotazy k probíranému tématu“. Studenti se o ekonomiku velmi zajímají. Důvodem je nejspíš fakt, že většina by se v tomto oboru ráda v budoucnu uplatnila. Podle nich souvisí ekonomika s politikou a prací v neziskových organizacích a soukromých firmách. Je to tedy dle jejich slov a představ možnost, jak si slušně vydělat.

René Mambwe, učitel biologie a chemie ve svém kabinetě Na škole vyučuje také René Mambwe, původem z Demokratické republiky Kongo: „ Mé předměty, biologii a chemii, mají studenti také rádi, ale většinou si nedovedou představit, že by se mohli v tomto směru uchytit. Považují sektor za zajímavý, ale při hledání budoucí práce dost neperspektivní a problematický,“ říká René poněkud zklamaně. „Pro mě bylo školení velmi přínosné. Připomnělo mi principy dodržování osnov, organizace a plánování hodin pro studenty. Co ale stále postrádám a co by mi ve výuce pomohlo, jsou pomůcky, které by výuku dokreslily, jako například modely,“ vysvětluje René, jak by si přál ještě více zdokonalit výklad pro studenty.

Charita ČR ve spolupráci s Charitou Torit zahájila vzdělávací projekt v jihosúdánském státu Východní Equatoria v září 2013. Kromě školení pro učitele a management škol získá jedenáct základních a čtyři střední církevní školy z pěti okresů státu Východní Equatorie různé školení pomůcky.  Do konce projektu, tedy do konce dubna 2014, se uskuteční ještě předání školních pomůcek do všech škol a školení ve zbývajících třech okresech.

Učitelé a administrativní pracovníci jako účastníci školení vzdělávacího projektu v Narusu Diskuze o přípravě výuky