Jak jsem se naučila porozumět dětem se specifickými potřebami
27. ledna 2025 Aktuality

Jak jsem se naučila porozumět dětem se specifickými potřebami

Mateřská škola v malém gruzínském městě Dušeti se na pohled nijak neliší od jiných. Barevné stěny, dekorace, hrající si děti. Co ji ale dělá výjimečnou, je proměna, kterou zde zažívají nejen děti, ale i jejich učitelé. Jednou z nich je i Ketevan Kapiashvili, která díky školení Charity Česká republika objevila, jak lépe porozumět dětem se specifickými potřebami a podpořit je na jejich cestě k větší samostatnosti.

Podpora rané péče v Gruzii

Při příchodu do školky nás i přes zimní chlad zahřál pohled na pestrobarevná ručně vyrobená zvířátka a dekorace, díky kterým místo vyzařuje příjemnou energií. Děti ve věku pěti až šesti let a jejich učitelé nás srdečně uvítali, než se vrátili ke svým činnostem. Zatímco jedna skupina dětí si hraje s učitelkou, jiná se tiše věnuje kreslení. 

„Už dříve jsem věděla, že některé děti potřebují specifický přístup, ale nevěděla jsem, jak jim nejlépe pomoci,“ popisuje 57letá Ketevan Kapiashvili, která ve školce pracuje už sedm let. Školení v rámci programu včasného inkluzivního vzdělávání, které Charita Česká republika pořádá s podporou vlády České republiky, přineslo Ketevan nové dovednosti i pohled na svou práci. Například pochopila, že prostředí, ve kterém se děti učí, může mít obrovský dopad na jejich chování a schopnost zapojit se. „Upravila jsem rozmístění nábytku, aby byl prostor dostupnější pro všechny. Jednoduché změny, jako snížení polic, měly výrazný efekt. Děti, které se dřív bály zapojit, se najednou cítí lépe a jsou aktivnější,“ říká.

Podpora rané péče v Gruzii

Ketevan se díky školení Charity zapojila do různých vzdělávacích aktivit zaměřených na zlepšení teoretických znalostí a zavádění nových přístupů, zejména pro lepší podporu dětí se specifickými potřebami. Jak Ketevan vysvětluje, dovednosti získané během školení jí výrazně pomohly v komunikaci s dětmi, jejich podpoře a zajištění účasti každého dítěte na aktivitách. Díky školení jsem začala každé dítě posuzovat individuálně a hledat způsoby, jak ho zapojit do aktivit tak, aby se cítilo rovnocenně,“ popisuje učitelka. 

To Ketevan pomáhá i v komunikaci s rodiči. „Když dokážu lépe posoudit a podpořit dítě, mohu s rodiči otevřeněji a užitečněji hovořit o pokrocích jejich potomka,“ objasňuje a dodává, že díky využívání poznatků ze školení jí rodiče jejích žáků začali více důvěřovat, protože si u svých dětí všímali pozitivních změn. To Ketevan ještě více motivovalo pomáhat každému dítěti dosáhnout jeho plného potenciálu. 

Jedna z jejích nejsilnějších zkušeností přišla s chlapcem, který měl potíže s chováním a izoloval se od ostatních. „Jedno z dětí mělo problémové chování a nemohla jsem přijít na to, co dělám špatně. V určitém okamžiku jsem si uvědomila, že s ním musím více mluvit. Začala jsem s ním víc komunikovat a naslouchat mu. Postupně se otevřel, začal se zapojovat do aktivit a našel si přátele mezi ostatními dětmi,“ říká dnes Ketevan s hrdostí v hlase. 

Charita podporuje inkluzivní vzdělávání v Gruzii

Charita Česká republika podporuje inkluzivní vzdělávání v Gruzii

Charita Česká republika díky podpoře vlády České republiky poskytuje gruzínským mateřským školám nejen vzdělávací materiály, ale i odborná školení pro učitele. Cílem je vytvářet prostředí, kde se každé dítě může rozvíjet podle svých schopností.

V rámci iniciativy prošli školením v oblasti raného inkluzivního vzdělávání odborníci z 18 mateřských škol v gruzínských městech Tbilisi, Rustavi, Dušeti, Gardabani a Čiatura. Po školení získali další podporu prostřednictvím návštěv přímo v mateřských školách, kde pracují, a mohli tak konzultovat své otázky a upevnit nově nabyté dovednosti. Jeden z účastníků byl navíc vybrán k pokročilému přeškolení, které mu umožnilo nejen lépe podporovat vlastní školku, ale také se stát oporou pro ostatní školy při rozvoji inkluzivních vzdělávacích služeb.

Další klíčovou iniciativou projektu bylo vytvoření modulu pro osobní asistenty. Na jeho základě bylo přeškoleno 35 asistentů z pilotních mateřských škol, kteří následně získali další individuální podporu přímo na pracovišti. Tím si mohli zdokonalit své dovednosti a zajistit, že dětem poskytnou co nejlepší péči a podporu.

Podpora v Gruzii

Pouze u školení to nekončí. Díky iniciativě vznikly také speciální místnosti pro pohybové aktivity, které dětem a jejich rodičům poskytují možnost hrát si a cvičit nejen venku, ale i uvnitř. Tyto prostory podporují celkový rozvoj dětí a přinášejí nové možnosti společného trávení času.

Jedním z největších úspěchů projektu je plánované rozšíření služeb rané péče do dalších oblastí. Nová centra již byla otevřena v Tbilisi a Dušeti, přičemž další se plánují v Mcchetě a Gardabani, kde zahájí provoz v příštím roce.

Tato pomoc je možná díky podpoře České rozvojové agentury. 

Pomáhat můžeme i díky našim dárcům. Děkujeme každému, kdo se rozhodne pomoci.

DARUJTE