Nejradši mám, když přijdou zákazníci, říká Nabaz, který si díky školení od Charity otevřel v iráckém Duhoku obchod s mobily
3. července 2025 Aktuality

Nejradši mám, když přijdou zákazníci, říká Nabaz, který si díky školení od Charity otevřel v iráckém Duhoku obchod s mobily

Je mu teprve 26 let, ale už má jasno v tom, co ho baví - práce se zákazníky, moderní technologie a opravování věcí, které se jiní snaží odepsat. Nabaz z iráckého Duhoku si společně s kamarádem otevřel malý obchod s mobilními telefony. Prodávají tu nové přístroje, opravují ty staré, a díky školení od Charity Česká republika si teď umí některé náhradní díly i sám vyrobit. 

Tiskem k lepší budoucnosti 

Irák se i dlouho po skončení aktivních bojů potýká s dopady ozbrojených konfliktů. Mnoho lidí přišlo o živobytí a tisíce mladých lidí nemají přístup ke kvalitnímu vzdělání ani k pracovním příležitostem. V regionu, kde velkou část obyvatel tvoří mladí lidé, to představuje zásadní problém. 

Právě proto Charita Česká republika v zemi podpořila technická školení, která mladým lidem pomáhají získat konkrétní dovednosti a zvýšit šanci najít si práci nebo začít vlastní podnikání. Nabaz je jedním z těch, kterým se to podařilo. 

Díky tomu dnes může zákazníkům nabídnout nejen běžné opravy, ale i vlastní výrobu některých mobilních krytů a drobných součástek.

„Dřív jsem nedělal nic. Neměl jsem práci. A teď? Teď pracuji na plný úvazek, každý den, říká Nabaz a hrdě ukazuje malý, ale funkční prostor, který si zařídil se svým obchodním partnerem. Práce ho baví a nejvíc si užívá chvíle, kdy do obchodu přijdou zákazníci. 

Školení pomohlo Nabazovi rozjet vlastní živnost 

Všechno začalo školením, které podpořila Charita Česká republika. Trvalo 31 dní a Nabaz se během něj naučil pracovat s 3D tiskárnou a se speciálním strojem na řezání skla. Díky tomu dnes může zákazníkům nabídnout nejen běžné opravy, ale i vlastní výrobu některých mobilních krytů a drobných součástek. 

„Měl jsem štěstí, že jsem se toho školení mohl zúčastnit. Naučil jsem se spoustu technických věcí – jak ovládat stroje, jak tisknout doplňky k telefonům. Bylo to velmi dobré školení, vzpomíná Nabaz. 

Dnes obchod funguje každý den a Nabaz v něm tráví většinu svého času. Společně se svým kolegou mají i jednoho zaměstnance.

Získané dovednosti dnes denně využívá. Umím vyrobit ochranný kryt, navrhnout drobný náhradní díl, pomoci zákazníkovi i tam, kde by jinde narazil, vysvětluje. 

Vize do budoucna? Vlastní firma 

Dnes obchod funguje každý den a Nabaz v něm tráví většinu svého času. Společně se svým kolegou mají i jednoho zaměstnance. A do budoucna? Nabaz má jasno – rád by založil vlastní firmu a rozšířil nabídku o další technologické značky a služby. 

„Chtěl bych mít jednou vlastní společnost. Pořád se učím, sbírám zkušenosti a věřím, že se mi to podaří. Teď hlavně dělám to, co mě baví, dodává. 

Charita Česká republika v Iráku 

Stejně jako Nabaz i mnoho dalších lidí v Iráku se znovu staví na vlastní nohy a obnovuje podnikání po skončení konfliktu. 

Charita Česká republika podpořila Iráčany na jejich cestě k soběstačnosti. Například mladý pekař Saman si díky podpoře Charity splnil svůj sen a otevřel si vlastní pekárnu, Rama znovu rozjel rodinné truhlářství a Rajaa si otevřela pekárnu, díky které může živit své ti. 

DARUJTE