Začlenění postižených dětí do společnosti – Čečna
25. července 2011 Aktuality

Začlenění postižených dětí do společnosti – Čečna

Cílem projektu je začlenění mentálně a fyzicky postižených dětí do vzdělávacího procesu a do společnosti. V jeho rámci je podporováno 12 dětí a jejich rodin v Grozném a v okolních vesnicích. Speciální péči poskytuje celkem 6 učitelů a několik odborných pracovníků.

V průběhu projektu se uskuteční 2 školení, kterých se zúčastní ještě další učitelé z jiných škol. Ti pak získané poznatky mohou využívat v praxi a šířit dále.

Integrace postižených dětí do společnosti a vzdělávacího systému je v současné době v Čečně na velmi nízké úrovni. Existuje zde jediné státní rehabilitační zařízení v Down Argunu poblíž Grozného, kde mohou lidé (děti i dospělí) s postižením získat komplexní podporu. Kapacita tohoto zařízení je však pouze 100 osob, přičemž podle údajů čečenského ministerstva sociálních věcí žije v Čečně zhruba 50 000 dětí se speciálními potřebami.

Co se týče začleňování postižených dětí předškolního věku od 3 do 6 let, zde už tento proces do jisté míry nastal, a to především díky fungování soukromých školek. Problém je ale právě u starších dětí s postižením, protože zde neexistují žádné školy se speciální výukou. Právě tyto děti se ocitají v nebezpečí, že se ocitnou na okraji společnosti vzhledem k tomu, že nemají žádnou možnost se účastnit vzdělávacího procesu.

Jedná se o děti ve věku 7 let a starší, které se narodily v průběhu nebo krátce po druhé čečenské válce. V důsledku toho utrpěly nejrůznější mentální nebo fyzická postižení kvůli dopadu války na jejich rodiny, podvýživě a špatným hygienickým podmínkám v utečeneckých táborech.

Základní osou celého projektu je individuální výuka, kterou poskytují speciálně vyškolení pedagogové postiženým dětem. Učitelé za dětmi docházejí dvakrát týdně na několik hodin přímo do jejich rodin, aby dětem pomáhali v jejich vlastním prostředí. Učitelé se nezaměřují jenom na základní školní dovednosti jako psaní, čtení, matematiku, ale také rozvíjí sociální a komunikační dovednosti, hygienické návyky, podporují jejich sebedůvěru a učí je přijímat jiné lidi.

Jednou týdně se pak děti s postižením setkávají společně ve skupině se zdravými dětmi. Základy sociálních návyků a komunikačních dovedností zde rozvíjí v širším kolektivu, což má usnadnit jejich zapojení do společnosti. Velmi důležitou součástí „skupinové terapie“ je právě společné sdílení zkušeností a vzájemný kontakt, který pomáhá dětem zvládat jejich traumata a postižení utrpěná v důsledku války.

Podpora je zaměřená i na rodiče postižených dětí. Vyškolení pedagogové docházející do rodin vysvětlují rodičům, jak se mají s dětmi učit a cvičit a jak rozvíjet jejich získané dovednosti. Kromě toho jim nabízí také psycho-sociální pomoc, neboť péče o postižené děti je pro ně velmi náročná a vyčerpávající. Rodiče také mají možnost se účastnit skupinových setkání, což má pozitivní efekt při překonávání jejich traumat.

V průběhu projektu se uskuteční 2 školení, která budou zaměřená na předávání znalostí a dovedností při výuce dětí se speciálními potřebami. Trénink povede expert na speciální pedagogiku společně s rehabilitačním pracovníkem. Pro zlepšení kvality tréninků byla navázána externí spolupráce s odborníkem na speciální pedagogiku v ČR, se kterým bude program a průběh tréninků konzultován.

Učitelé ze škol zahrnutých do projektu se pravidelně setkávají, aby si vyměňovali svoje zkušenosti. Těchto schůzek se bude účastnit ředitel partnerské organizace Iniciativa a projektový manažer pobočky Charity ČR. Na tato setkání budou zváni zástupci místní státní správy a zástupci místních NNO zabývajících se sociální a vzdělávací prací. V rámci těchto schůzek bude připraven návrh strategie začlenění dětí se speciálními potřebami do vzdělávacího procesu, který pak bude postoupen ministerstvu školství.

Doba trvání projektu: 04 až 12 / 2011.

Partneři: O.s. Iniciativa, Caritas Spain

Zdroje financování: Caritas Spain, Charita ČR – Tříkrálová sbírka.