Charita ČR uspořádala v Tbilisi v první polovině listopadu dvě školení určená pro gruzínské specialisty a pracovníky Institutu dětského vývoje, která se zaměřila jak na alternativní formy komunikace s dětmi a mládeží trpící poruchami autistického spektra, tak na jejich ranou diagnostiku. Pod vedením zkušených českých odborníků z organizace APLA ČR se obě uskutečnila na Iljově státní univerzitě.
První školení vedla psycholožka a současně ředitelka metodického střediska organizace APLA Kateřina Thorová, která se po celou dobu věnovala včasnému zjištění poruch autistického spektra, jejich míře i různorodosti v příznacích. Dále se zaměřila na vývoj diagnostických metod od jejich vzniku až po současnost a blíže představila poslední aktualizaci diagnostického a statistického manuálu (DSM-5) z roku 2013. Podělila se rovněž o své zkušenosti a problémy, s kterými se při diagnostice potýká v České republice. V následující praktické části mohli účastníci zhlédnout videa přibližující diagnostickou práci s dětmi ve věku do tří let.
Druhé školení o komunikaci s dětmi s autismem, kterého se zúčastnilo více než 40 odborníků z Tbilisi a okolních regionů, uspořádal Jan Kouřil, speciální pedagog a vedoucí střediska rané péče organizace APLA. Posluchačům vyložil obecné problémy komunikace u osob s poruchou autistického spektra a blíže se zaměřil na výběr vhodných alternativních komunikačních metod. Ve druhé části školení pak detailně představil metodu Výměnného obrázkového komunikačního systému (PECS, Picture Exchange Communication System), která se využívá hlavně u dětí s autismem a umožňuje jim lépe vyjadřovat emoce i odpovídat na otázky pomocí obrázků. Jan Kouřil rovněž přizval tři děti s komunikačními problémy, kterým na základě společného pozorování vypracoval návrh na zlepšení terapie vycházející právě z uvedené metody.
Obě školení se setkala s velkým zájmem. Univerzita by uvítala i další aktivity v oblasti komunikace, ráda by se na ni totiž ve svém centru blíže specializovala.