V Moldavsku se učí, jak na inkluzi v mateřských školkách
3. srpna 2016 Moldavsko

V Moldavsku se učí, jak na inkluzi v mateřských školkách

Charita ČR v Moldavsku dlouhodobě pečuje o ohrožené děti, od října 2015 se zaměřila na začleňování dětí se zvláštními vzdělávacími potřebami do běžných školek. Ve všech okresech Moldavska nyní probíhají školení, na kterých se setkávají učitelé, administrativní pracovníci a představitelé veřejné zprávy, aby probrali postup začlenění i při komplikovanějších případech.

Společně s moldavskou nevládní neziskovou organizací Woman and Child – Protection and Support usiluje Charita ČR o lepší spolupráci osob a institucí věnujících se stejné problematice. Díky tomu se zástupci okresní rady, okresních školských úřadů, služeb psycho-pedagogické podpory nebo oddělení sociální péče místní veřejné správy zúčastní 35 setkání, zaměřených jak na diskuzi o řešení jednotlivých případů začleňování, tak na celkovou účinnost systému inkluze v Moldavsku. Hledají se rovněž cesty, jak vzdělávat odpovědné pracovníky.

Na setkáních nechybí zaměstnanci školek, kteří si uvědomují nedostatky současného stavu: „Bude nutné se soustředit na včasnou identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb u konkrétních dětí. Učitelé se musí naučit, jak rozpoznat problém a jak s různými typy problémů zacházet již v předškolním vzdělávání, aby dítěti neuškodili. Nesmí se bát spolupráce se sociálními a dalšími odbornými pracovníky,“ říká L. Bujor, ředitel jedné ze školek v Bălţi. Zásadní je podle něj také změnit uvažování o hůře začlenitelných dětech: „Musíme zmírnit negativní postoje vůči inkluzi. Školky by měly otevřeněji spolupracovat se speciálními pedagogy, psychology nebo logopedy. Učitelům také chybí zkušenosti v jednání s rodiči dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.“

Představitelům veřejné správy zástupci Charity ČR rovněž zdůrazňují, jak důležité je zjistit skutečný počet dětí, jimž je právo na vzdělání upíráno.  Zmapování situace pomůže místní samosprávě vyčlenit finance na podporu rodin vychovávajících ohrožené děti a zajistit jim rovnoprávné podmínky.

Vedle sdílení poznatků zůstává hlavním cílem zvyšování povědomí o dané problematice a potřebnosti inkluzívního vzdělávání, a proto se setkání účastní i vybraná média. Na 35 okresních školení následně naváže 6 regionálních setkání, přičemž všichni zúčastnění budou pozváni i na závěrečnou konferenci v roce 2017.

Inkluzivní vzdělávání v mateřských školách v Moldavsku bylo podpořeno z prostředků České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.

 ČRA logo.