Informace z programu Individuální pomoc čečenským dětem: Došlo k evaluaci projektu, k vytipování nových dětí, které budou zařazeny do programu, a k určení výše podpory.
Během měsíce října byla provedena evaluace projektu a byly posouzeny případy jednotlivých dětí, které byly v minulosti podporovány. Ve většině případů se socio-ekonomická situace zlepšila natolik, že je lze označit za „nejpotřebnější“. Některým rodinám, které žily v provizorním bydlení (do kterého se stěhovali po válce z uprchlických táborů v Ingušsku) poskytla státní správa nové byty, některé rodiny se přestěhovaly ke svým příbuzným, někteří začali pobírat tzv. státní podporu nebo získali jiný zdroj obživy (zaměstnání či vlastní živnost).
Zároveň pracovníci Charity ČR navštívili další rodiny a sestavili seznam nových dětí, které bychom chtěli do projektu zahrnout. Jedná se o děti, které nemohou chodit do mateřské školky, protože jejich rodina nemá finanční prostředky na úhradu poplatku. Těmto dětem bude tedy hrazen pobyt v mateřských školkách.
Důvod, proč jsme se rozhodli podporovat docházku do školek, je prostý. Rozdíl mezi dítětem, které vyrůstá doma, není o něj z různých důvodů dostatečně pečováno, a dítětem, které do školky chodí, je obrovský. Kolektiv jiných a péče učitelek a vychovatelek napomáhá dětem oprostit se od předsudků, vymanit se z prostředí rodinných tragédií, poznávat něco jiného než válečné bolesti a vzpomínky rodiny.
Děti byly doporučeny místními partnerskými pracovníky ve vesnicích Asinovskaja (Sunzhenskij okres), Davidenko (Achkhoj-Martanovskij okres), Gordalii-Jurt (Gudermecckij okres), Ojskhar (Gudermesskij okres) a v Grozném. Bylo vybráno 24 dětí, které pocházejí z nejvíce sociálně ohrožených rodin. Jedná se o rodiny, kde jsou dospělí členové rodiny dlouhodobě nezaměstnaní (včetně rodin invalidů), neúplné rodiny (zejména ty, které ztratily mužské členy během války).
Momentálně probíhá dolaďování výše podpory - protože dětem bude z darů hrazen pobyt ve školkách a předškolních zařízeních – v každé školce ovšem rodiče platí jinou částku. Proto bychom chtěli, aby si dárce nevybíral konkrétní dítě (jako tomu bylo v minulých letech), ale příspěvek každého dárce by byl rozdělen podle potřeby (tedy podle výše poplatku za školku).
Finanční podporu, vloženou do předškolního vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněných rodin, pokládáme za velmi efektivní investici do jejich života.